Klinikbesök, Trasiga Pållar å Öppna Förskolan

I måndags så kom ju mamma å barnvaktade tiiiidigt eftersom jag skulle skjutsa en av hästarna tii kliniken här i bergsåker.
Cornelia vaknade precis när jag skulle åka, å vilken lycka när hon såg mormor sådär på morron!
Hann kramas lite innan jag var tvungen att fara.
I stallet så var vi Vero, jag, Mia å Rosa, bra att hjälpas åt när det ska lastas.
Vi var i god tid, 7 på morron å skulle va på kliniken 8.30.
De jobbar efter en filosofi som kallas Parelli Natural Horsemanship, här kan ni kolla lite vad det går ut på

http://sv.wikipedia.org/wiki/Natural_horsemanship
http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk&feature=related

Därför fick det ta den tid det behövde.
När pållen frivilligt kommit in i transporten så packade vi in oss i våfflan och med pållen på släp så drog vi iväg till farbor doktorn.
Det blev lugnande och röntgen innan vi fick reda på vad som var orsaken till hältan....
Stackarn har fått en fraktur på höger bakknä, vid knäleden...=(
Prognosen var inte så jättebra tyvärr, man kan ju inte fixera brottet på det stället.
Han ska nu ha boxvila med lite utevistelse i sjukhage ( stor som en box fast han får iaf va ute) i 6-8 veckor. Har han visat förbättring vid det återbesöket finns en chans att han kan få en rehabiliteringsplan på upp till ett år, men kanske inte blir helt återställd. Alternativet är tyvärr döden.... Så vi hoppas allt vad det går att han ska repa sig och bli frisk.
Veterinären sa att han borde inte kunna stödja på benet egentligen, han har tydligen en enorm smärttröskel.
Så nu går han och den andre halte hästen ute från morgonen vid 5 tiden, så får de gå in till lunch vid 12 tiden.
Jobbigt för dem att va i en box 19 timmar om dan, och i en minimal hage 5 timmar....
Men man måste ju, det finns inget val tyvärr. Tur att de får va ute alls!

På em var jag å Cornelia iväg å handlade mat för veckan, vi fick nobelt sällskap i form av min kära vän Linda, Cornelia gillar henne skarpt =)


Tisdag var en dag då vi inte gjorde nåt alls, trist väder och jag kände mig helt slut i kroppen, alldeles tom på energi.
Cornelia var åxå trött, sov 2 timmar på fm å 2 timmar på em... rekord nu minsann!
Var och hämtade hundarna på kvällen, Blev ledsen då Poppins är jättehalt fortfarande.
Kom i bråk med exet då jag tycker att vi inte ska låta henne lida längre. Han vill tydligen inte inse att vi plågar den stackars hunden... Jag grät när vi skulle gå kvällsprommisen, hunden kan knappt gå =(
Det är ett helvete att inte kunna ta beslutet själv, utan man är 2 som ska bestämma.
Hon går på medicin som hon ska äta i 4 veckor, och får bara gå på korta kissprommisar.... Hon orkar inte annat heller med sitt onda ben.
Jag blir så förbannad, ledsen och frustrerad över så själviska människor som inte tänker längre än sin egen näsa! *FAAN*
Hittade smärtstillande i medicinskåpet som hon fick när hon hade ryggskott för nåt år sen, så jag gav henne det. Morgon och kväll, och det blev en markant skillnad, hon haltar nästan inget när hon får dem.... Gör att jag kan stå ut att tag till, och hon slipper den värsta smärtan.
Min vackra Hunding
 

Hur ska jag kunna leva när hon inte finns längre?? I 10 år har vi vart tillsammans, hon är den vackraste å bästaste hunden som finns, Hon är en prinsessa!!


På onsdagen var Jag å Cornelia med Bettan å Engla, Malin å Nova, Rebecka å Amanda och Ulrica med Elwin på Öppna Förskolan i Granloholm.
Det var skoj, men lite väl stojigt med massa barn å föräldrar denna gång.
Barna gillade sångstunden, Cornelia bläddrade vilt i frökens pärm... =)
Jg å Bettan åkte hem när det var lunchdags, då kändes det som att vi fått tillräckligt för den dan!
Jag fyndade 2 koftor och en body till Cornelia där, 40 kr betalade jag.
Föräldrarna har en hylla med kläder som man kan sälja där, så lägger man pengar i kuvert med namn på för det man vill ha. Superbra!
Bettan bjöd på pizzalunch, det var gött, tack vännen!

Idag kom mamma å barnvaktade medan jag red. Hade mockat å gjort klart allt imorse när jag släppte ut, så det var bara att ta in och borsta å rida.
Han har tydligen vart på uruselt humör de senaste dagarna med camilla, men idag var han en riktig solstråle! =)
Helmysig att pyssla med och att rida. Vi tog en härlig tur i höstsolen i skogen, underbart med doft av svampar och mossa, gula löv som ligger på backen och en glad och varm häst som trampar på helt förnöjd.... *lycka*
Vi avslutade i stallet med lite skön stretching och de braiga B O T skydden vi lånat.
Ska verkligen investera i såna, superbra!
Tog in sjuklingarna för lunch när jag släppt ut min grabb, de var nöjda verkade det som. Så länge de har mat är allt toppen =)

Åkte hem till min lilla trollunge som precis skulle sova. Men tji fick jag som vanligt nuförtiden, hon bara ställer sig upp å surrar och så skrattar hon när man kommer och lägger henne igen... suck!
Det tar timmar att få henne att sova, både dag och natt. Skitjobbigt, man måste bli riktigt arg och hålla fast henne typ....
Hon har dessutom bara sovit en timma på dan, igår och idag... hur orkar hon det?? kliva upp halv9 och sova en timma mitt på dan, sen vaken till typ 9 på kvällen???
Vad ska man göra? Hon har sovit riktigt bajsdåligt på natten åxå, var in 7 ggr inatt, å Benny 2 ggr....
Tänder på gång kanske?

Nä, nu ska vi hoppa i säng, har morgonen i stallet imorn åxå. Vi ska åka ut till Bennys föräldrar imorn em å sova kvar där, ska bli härligt att sova själv igen =)

Bildserie i knäpp unge bakom ryggen på mamma


Närbild


Kommentarer
Malin

Men stackars Poppins =( JÄkla karl! Han måste ju förstå tycker man menmen...Benrad får kanske ta ett prat med honom istället? Han kanske lyssnar bättre då? Stackars lilla älsklingshundingen...det gör så ont i hjärtat på mej=( Nu gråter jag visst en skvätt oxå...Huga när hon var valp och massakerade papper och bet mej i rumpen med sina sylvassa små gaddar! Då var hon en liten vilde=) Men hon har fåt medicin från veterinären antar jag? Vad tycker dom då? Ser det ut som om kommer att bli bättre om hon äter den?



Vet du att skinnet på tungan är nästan helt tillbaka men jag kan inte känna om det jag stoppar i munnen är salt eller sött! Jag känner ingenting! Smak har jag! Idag åt jag lite choklad och det hade lika gärna kunnat vara en 80%choklad kändes det som! (det var en schweizernöt!). kycklingröran som jag gjorde efter ditt recept var smaklöst (fast jag hade saltat arselt av mej...jagmenar tycker daniel att det är lite salt så är det illa)...men det var gott för jag kände hur allt smakade på så sätt att allt var toppen förutom att jag inte kände det salta =/ Tänk om det har blivit förstört på tungan?! Fortsätter det måste jag fasen gå och kolla upp det för nu är jag snart inne på 1 vecka ju!

2008-09-11 @ 23:50:41
URL: http://majamelon.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0