Födelsedagskalas! Å det som hänt efter det då....

Lördag 18 oktober är avklarad, Cornelias Stora Dag!
Hela fredagen gick åt till städning och förberedelser inför kalaset, jag for omkring som en svettig vettvilling här i lägenheten...., dammtorkade, duschade blommor, tvingade Benny att bära ner allt bråte vi haft stående i vardagsrummet till källaren, dammsög, torkade golvet, bäddade rent, flyttade Cornelias lekhörna, satte upp en ny ljusslinga i fisens rum, handlade med mamma på morgonen, tvingade Benny att sätta upp stereohyllan i fisens rum, åkte till stallet å kvällade.... SUCK! Det var underbart när jag var klar kl 22.30, hällde upp en dooleys med en skvärre mjölk i, lade upp fötterna på vardagsrumsbordet och satte mig med datorn i knät...aaaaah!
Då hade jag vart igång sen 6 å morron. Men fiiint vart det iaf =)
På lördag morron gick vi en promenad i finvädret hela familjen, sen bakade vi tårta för fulla muggar.
Kl 15 drog det igång med hela släkten på en gång, det blidde fullt i vår lägenhet!
Våra föräldrar kom lite före då de hade mera fika med, så de fick lite lugn å ro en stund iaf...

Farmor å farfar med Cornelia å fina presenter


Mormor med ännu mer fina presenter



Hon fick så många fina presenter, och en massa pengar.
Pengarna använde vi till att köpa nya kläder då hon växt ur en hel del på längden, och så köpte vi en ny matstol till köket och en rutchkana =)
Resten som blev över stoppade vi i spargrisen så länge.
Förresten, hon fick ett presentkort på Polarn O Pyret, 300 kr.
Var in och kollade runt, fatta vad dyrt det är!!!
Ett par röda mysbyxor: 195 kr
En röd t-shirt: nedsatt till 85 kr från 145kr....
Så jag fick en mysbralla och en t-shirt för 300 kr! Skandal.
Jämför det med 3 par likadana byxor på lindex för 140, och 3 st långärmade bodys för 140.... 6 plagg för 280 kr istället!
Jaja, det är kul att kunna ha några plagg därifrån iaf! Men jag skulle aldrig handla där i vanliga fall, kollade på en vinterjacka till fisen....995 kr!!! hallå? till en 1 åring?

Tillbaka till ämnet, kalaset blev jättelyckat med gottfika och fina människor =)
Cornelia fick äta lite tårta själv åxå, väldigt poppis!
      


På söndagen hade vi babysim på eftermiddagen, första gången på fortsättningskursen Grodan.
Cornelia var på dåligt humör på dan, men så fort vi kom dit blev dett en toppnöjd liten fis...
Vi repeterade några gamla grejor, och började med lite nytt. Under den här kursen ska vi få lära oss att åka rutchkana, hur flytvästen funkar, och att börja dyka. Vi får se hur det går...!
Måndag å tisdag vet jag inte riktigt vilken dag jag gjorde vad, men jag å nelis har vart å handlat, så var Bettan och Engla här och åt middag en kväll, det var trevligt!
Engla provkörde Nelis brandbil åxå...




På onsdagen var det dags för Cornelias 1 årskontroll med vaccination, men naturligtvis blev hon sjuk IGEN, förkyld och lite feber.... Blev ingen vacc, ska få kallelse om en vecka ist.
Vi vägde och mätte iaf... Hon är inte stor kan man säga:
Vikt - 8430 g
Längd - 73,5
Hon var inte underviktig, men hon får inte minska i vikt. De tyckte åxå att vi ska tillsätta extra fett i hennes mat, som smör och grädde. Vissa har det bra....=)
Som vanligt när hon är förkyld blir nätterna ett helvete med grin och ickesovande, täppt i näsan och allmän oro... Så jobbigt! Och stackars älsklingen som ska upp och jobba =(
Jag ska ju iofs upp halv5 å åka till stallet, men får ju oftast sova 1-2 timmar efter det iaf, då nelis ätit välling och äntligen somnar om. Då har vi mysigt!
Efter vi vart hos doktorn så åkte jag till stallet, skulle hjälpa Vero och Maria att transportera Raspall till kliniken för återbesök. Han har ju haft boxvila plus sjukhagevistelse i 8 veckor pga en fraktur i bakknäet.
Spända var vi på att få veta hur det låg till, chans till att bli återställd eller avlivning....
Glada nyheter! Frakturen hade läkt fint, så nu får han komma ut i riktiga stora hagen. Så härligt!

På torsdagen kom mamma som vanligt, men jag red inte. Mockade, fixade mat och pysslade på i stallet. Sen for jag å vovvarna till Klass i Sidsjön för att handla hundmat.
Cornelia sov när jag kom hem igen, när hon vaknat så åt hon lunch innan vi klädde på oss för att åka och köpa spån till Storen. Tänkte att hon skulle få leka ute i stallet, så hon fick inviga sina nya stövlar och överdragsbrallorna.
Oj vad roligt hon hade! kröp omkring och busade med hundarna, lekte med löven och gruset, sen såg jag att hon tog efter hundarna och åt hästbajs!!! och lera! Fy vad äckligt, skyndade mig att ta bort henne, men då förstår ni, då blev det liv i luckan....! Gud va arg hon blev, hon skrek, viftade och grinade som aldrig förr.... Sorry, men hästbajs vill jag inte att hon äter, sand och annat går väl bra, men inte bajs heller!
Förresten, hon stod själv när jag släppte henne! Verkade som stövlarna hjälpte till att ge balans, hon stod perfekt och var toppnöjd. Sen försökte hon ta ett steg utan att ta med fötterna så då tippade hon som ett träd.... =)

Idag har vi vart med Bettan och Engla på birsta, var in på glasbanken för att handla lite alkohol för festen vi ska på imorn jag å Benny.
Sen gick vi in på själva birsta city, hittade 2 presenter till Sara som vi ska till, hon fyller 25 imorn. Grattis!
Efter det for vi på Willys och handlade.
Fisen somnade direkt när vi kom hem, vi klev upp tidigare idag för att hon skulle hinna sova innan vi skulle åka, men icke! Så hon höll igång från 7 imorse till halv2 när vi kom hem... Hon sov så gott i sin vagn på balkongen, så jag hann plocka ihop lite, dammsuga och torka golvet innan hon vaknade.
Extrahusse kom och hämtade hundarna, Monica behövde hundvakt till underbara Ninja ikväll, så det ordnade vi.
Benny är och lagar avgasröret till volvon, ljuddämparen gick idag. Vi har låtit som ett stridsflyg hela dan när vi vart iväg...!
Jag å Ninja åkte Pickup till stallet innan Benny drog iväg, släppte in hästarna och fodrade.
Imorn ska Macke och Raspall äntligen få gå ut i storhagen från morgonen till kvällen, och med en helt egen hösilagebal att mumsa på =)
Storen och Jasmine går kvar i kohagen ett par veckor till, det är bra. Dom får ha det mysigt ett tag till innan det blir den gamla vanliga hagen.
Själv har jag precis färgat håret och nattat barnet, nu ska jag äta lite snarra och kolla på tv tlls kärleken kommer hem.
Imorn bitti ska jag å Ninja åka till stallet för utsläpp, sen ska vi skjutsa Benny till Kuben med några kompisar, de ska hjälpa en kille att snickra och måla lite. På dan åker jag och lämnar Nelis hos farmor och farfar, och ska jag låna lite kläder av svägerskan, som jag ska ha på partyt.
Sen är det dags att hämta mannen och fara på festen för lite alkoholintag och firande av Sara =)
Hur vi tar oss dit och hem har vi inte löst än, men det ordnar sig nog!
Sen ska vi sova hemma själva, ska bli så skönt! Få vakna hemma i lugn och ro när man är bakis....=)

Nä, nu får ni ha en fortsatt bra kväll, vi hörs efter helgen skulle jag tro!
Avslutar med en bildserie på kylskåpsmarodören....

         




Kommentarer
Malin

Å vad fina grejer hon fått. Max sov till 7 idag...somnade halv 12 och vaknade 7! Inte speciellt glad och har väl bajsat 3-4 ggr sen dess...men han har inte kräkts nå mer iallafall. NU sitter jag själv har och inbillar mig men det är förmodligen potatisgratängen och alla chips jag tröck i mig som pratar. Hur hade ni det igår då? bakis?=D

2008-10-26 @ 11:46:04
URL: http://majamelon.blogg.se/
jeanette

Söt hon är, tossan. Kolla in våran nya hemsida o glöm inte att skriva i gästboken.

2008-10-26 @ 11:49:10
URL: http://www.freewebs.com/alkett/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0