Julen är snart hääääär!

Åh, det är den absolut bästa tiden på året, jag blir så LYCKLIG! Det är så mysigt med alla ljus i fönstren, granar och utebelysning, snöööö, tomtar och röda gardiner och sånt.... Härligt!
Å allt gotta man får äta, julskinka med lite senap på hårdbrödmacka, prinskorvar, mammas köttbullar, knäck, choklaaaaad å massa mera.... Jag blir så sockrig att jag går in i en dimma nästan =)
Sen får man köpa julklappar och ge bort, å så får man kanske några själv åxå. Men nu märks det att man börjar bli äldre, jag tycker det är roligast att ge. Älskar att hitta den perfekta presenten som gör någon riktigt glad.
Löv it säger jag bara. The Jul is The Gräj!
Naken tomte

Dagen har vi ägnat åt att göra lite julegräjjer, Benny har bakat pepparkakor och gjort kolameller, jag har städat och dammtorkat och tvättat.
Nu ska jag efter jag bloggat klart, pynta med tomtar i hela lägenheten och börja med mera julgodis.
Man tar sån där fantastisk smaskig Odense Nougat *dreglar, ryser och tjyväter febrilt* och rullar en liten bit till en kula, sen lägger man mandelmassa runt som ett skal, och så doppar man bollen i smält ljus blockchoklad.
Det är sååååååå GOTT! Men det brukar inte bli så många, för jag lyckas alltid äta upp det mesta medans jag gör dom... eheeee..
Sen ska vi koka knäck, men det blir nog imorn.
På måndag blir det julklappsinköp, så vi måste ut till Birsta och slåss med resten av sundsvalls befolkning =(
På tisdag tar vi in granen och klär den, får se hur länge den får stå... Cornelia är ju liiite klåfingrig! När vi var hos Bettan och Engla sist så roade hon sig med att slita barr, dra glitter och slå på kulorna på deras gran.

Vi har vart på promenad ikväll, det snöade och var vitt ute igen, bra att isen försvinner. Vi blev hungriga och kom på att vi inte ätit annat än peppisar och kola idag sen frukosten på hårdbröd och skinka då.
Vi slirade in på Frasses och åt en näringsriktig och jättenyttig middag där bestående av hamburgare och strips... Cornelia åt en hel kokt korv med bröd själv!
Gott var det iaf tyckte både vi och hon.
Hon har blivit så duktig nu på bara ett par dar, hon har lärt sig massor. Hon har inte kommit med nåt nytt nu på länge, men så rasslar det bara till igen =)

Lite framsteg:
Cornelia har fått 4 nya tänder, de bredvid framtänderna uppe och nere.
Hon förstår vad man säger och gör oftast som vi vill... =)
Hon har lärt sig hur man tar sig fram på åkbilen, och kan backa elller vända om hon kör fast.
Gör riktiga slängpussar, vinkar när man säger hej då, viftar med fingrarna till Imse Vimse och Blinka Lilla Stjärna.
Älskar att killas, speciellt under mammas och pappas fötter =)
Vill slänga skräp hon hittar, i soppåsen i köket. Då kommer hon med skräpet, tar en i handen och så måste vi gå till köksbänken där påsen är.
Pussas och kramas när vi ber om det =)
Kan öga, öra, näsa och mun på både sig själv och oss.
Sträcker fram handen när vi ska ta på vantar, och foten när vi tar fram strumpor el skor.

Säger tack när hon får något av oss! Eller, ja, hon säger tah... =)
Springer med gåvagnen med väldig fart.
Dricker ur glas.

Hon vägrar fortfarande hålla vällingsflaskan själv, och hon vill inte äta själv med skeden när det är mat. Med fingrarna går bra eller så helst får vi mata =)

Imorn ska vi till fammo och faffa, det blir lunch och middag där. Skönt! Lite vila för mamsen åxå, då fammo tar hand om Nelis för det mesta... hihi
Fast nu är hon inte så jobbig, hon är glad för det mesta och har börjat leka själv igen. Jag behöver inte bära hela tiden som jag måstat de senaste veckorna, och jag kan lämna rummet utan att hon blir tokig. Jag kan laga mat eller diska tex och hon underhåller sig med nåt annat på golvet.

Igår var jag till stallet och red en sväng på dan, mommo kom och var med lilltrollet såklart. Camilla hade gett Storen en vilodag tidigare i veckan, så jag passade på att rida lite. Det var en månad sen sist, och det var så kul =)
Det var så isigt ute, så det blev bara en galopp, men då fick han busa till det uppför en backe, skojigt tyckte han och jag!
Vi var ute en timme, och det kääääänns i mina muskler idag... aaaaoo! Man tappar på en gång om man inte rider regelbundet några gånger i veckan kan jag säga. Men det var det värt, får se när jag får en tur nästa gång =)

Näe, nu ska jag ta en skinkmacka innan jag sätter igång med tomtandet!
Ha det så bra och njut av julefriden =)

Var bara tvungen att lägga in den här bilden... jag dööööör! Hahahahahahaaaaa
Visst är han snygg, David Hasselhoff... Eller INTE! hahahahahahahhahahahhahaa


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0